تبلیغات
زبان اسوه علم

زبان اسوه علم
Learning Every Thing In The Domain Of Language 
نویسندگان
سلام
در پست های گذشته درباره روش تدریس خوب و یا بد و همچنین اهمیت درک نیازهای زبان آموزان نوشته بودم. در این پست سعی دارم بطور کوتاه مبحثی رو مطرح کنم تا انشالله شاید منجر به ایجاد جرقه هایی در ذهن خواننده و البته همکاران عزیز بشه.

اولین باری که از شنیدن لفظ متد خیلی متعجب شدم، در یکی از جلسات گروه زبان اداره بود (همون یه سالی که آموزش پرورش بودم!) که یکی از همکاران لفظ متد رو برای معرفی یکی از سایتهای زبان کودکان استفاده کرد...!
باور دارم که متأسفانه بعضی از همکاران تعریف صحیح لفظ متد رو نمیدونن چه برسه به روش تدریس صحیح رو...

بطور ساده میشه اینجوری گفت که:
متد یک طرح کلی برای ارائه منظم محتوای زبانی است (Antony, 1963) که توسط متخصصین مربوط  مورد نظریه پردازی قرارگرفته و ساختارمند شده است.
ویژگی دیگر متد که آن رو از رویکرد و تکنیک آموزشی ( و trend)  متمایز میکنه اینه که متد دارای پیشینه روانشناسی و زبان شناسی است و در یک کلام دارای فلسفه وجودی است.

از طرف دیگر متدولوژی یا همان تعریف غالب در ذهن مدرسین "اشاره به اقداماتی دارد که توسط مدرس در کلاس درس برای نیل به اهداف اموزشی انجام می شود."(Kumaravadivelu, 2006)



نقدی که بر چهارچوب های نظری مطرح شده توسط کسانی همچون جناب ریچاردز وارد هست اینه که مرزبندی بین رویکرد آموزشی، متد و تکنیک به راحتی قابل انجام نیست.

دسته بندی جدیدی که آقای کومار در کتاب خود با عنوان Understanding Language Teaching بیان کرده این است که بجای Approach,Technique,Method از دو لفظ Principles ,Procedures استفاده کرده اند و معتقد هست که اصول همان باورهای نظری درباره یادگیری و تدریس زبان و همچنین طرح درس و تولید محتوا و ازمون سازی است. همچنین رویه های اشاره به استراتژی هایی دارد که توسط مدرس جهت نیل به اهداف کوتاه و یا بلند مدت و یا مدون و غیرمدون یادگیری و آموزش زبان اتخاذ شده اند.

پس درنهایت ما با یک دسته بندی جدید از متدها رو برو هستیم:
1-متدهای زبان محور 2- متدهای فراگیر محور 3-متدهای یادگیری محور 4- متدهای من درآوردی

1- متدهای زبان محور متدهایی هستند که در آنها شکل و گرامر زبان اهمیت دارد؛یادگیری بصورت آگاهانه صورت میگیرد و زبان اموزان شانس و حقی برای انتخاب محتوا و روش یادگیری و یا روش آموزشی ندارند و آن کاملاً بر عهده مدرس و یا سیستم اموزشی است و از قبل تعیین شده است.
مانند متد شنیداری گفتاری (Audiolingual)

2- متدهای فراگیرمحور متدهایی هستند که تأکید برنیاز و خواست و موقعیت فراگیر دارند که علاوه بر ساختار به عملکرد زبان نیز اشاره دارند و همانند دسته قبل از قبل توسط مدرس محتوا روش انتخاب و برنامه ریزی می شوند.
مانند متد CLT

3- متدهای یادگیری محور تأکید دارند که یادگیری بصورت ناخوداگاه اتفاق می افتد و فراگیر باید حق انتخاب روش یادگیری و محتوا را داشته باشد و آزادانه بتوانند از آنچه تاکنون آموخته اند بهره ببرند و ان را توسعه دهند.
مانند متد Natural Approach

4- روش های تدریس محقق ساخته و یا به اصطلاح متدهای جدید در اصل trend  های آموزشی هستند که توسط مدرسین اتخاذ و ایجاد شده اند و طبق آنچه در تعریف متد ذکر شد فاقد ویژگی های یک متد هستند و بلکه رویکرد و یا استراتژی آموزشی هستند.
مانند: TPR,Silent Way, Suggestopedia
*آقای کومار روش Tasked Based  رو نیز جز این دسته میدونن.

بدلیل اینکه تهیه کتاب بعضاً مشکل هست شما می توانید از طریق زیر نسخه PDF را دریافت نمایید.




امیدوارم این پست در جهت موفقیت شما مفید واقع بشه


طبقه بندی: آموزش و روش های یادگیری، متد ها و روش ها،
برچسب ها: معلم خوب، معلم بد، استاد خوب، استاد بد، روش تدریس، متد، متدولوژی،
[ سه شنبه 5 آذر 1392 ] [ 04:44 ب.ظ ] [ M Amin ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

سلام...زبان ابزاری است اجتماعی در جهت هر چه بیشتر نزدیک ساختن انسان ها به یکدیگر و زبان دوم بابی است برای ساختن من جدید درون خود و کشف حقایقی که تاکنون بدان دست نیافته ایم!



آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :


فروش بک لینکطراحی سایت