تبلیغات
زبان اسوه علم

زبان اسوه علم
Learning Every Thing In The Domain Of Language 
نویسندگان


دبیرستان که بودم یکی از بحث­های داغ بین هم کلاسی ها این بود که کدام دبیر باسواد است و کدام بی سواد (زود هم این حرف­ها به گوش دبیرها می­ رسید). امتحان دبیران زبان مشکلی نداشت. هر دبیری که معنی همه واژگان کتاب و گذشته همه افعال را می دانست، خدای زبان بود و باسواد. اگر دبیری نمی دانست انگلیسی ها به «آبگوشت» چه می­ گویند و چه­ طور می گویند «خسته نباشید»، می شد بی سواد. وقتی سال 1326 دوره دانش سـرای مقدماتی را گذراندم و معلم شدم، دیدم آن جا هم بحث باسواد و بی سواد بین همکاران داغ است. معیار همکاران کمی پیچیده تر بود. کسی که کتاب های آدم های مشهور زیر بغلش بود و سرش به درس، باسواد به حساب می آمد. خلاصه این که مفهوم باسوادی هر چند سال یکبار به ویژه در ارتباط با آموزش زبان رنگ تازه ای می گرفت. این الزاماً ویژگی بدی نیست. شاید دلیلش توجه بیش از حد دنیای سیاست، تجارت، و دانشگاه به این زمینه آموزشی باشد.

باسواد بودن معلم زبان را در «نگرش آموزش ارتباطی تعامل محور»1 می توان همانند یک مفهوم حجمی و زایشی چندوجهی توصیف کرد. اولین وجه باسواد بودن این است که او باید آن چه را که می­خواهد یاد دهد، خود بداند. دانستن چندین لایه دارد. در این­جا منظورم از دانستن این است که بتواند برای انجام کارهای معمول روزمره، این زبان را هم در وجه گفتاری و هم در وجه نوشتاری آن در حد قابل فهم به کار گیرد.

وجه دوم باسواد بودن معلم این است که او باید تحصیلات مفید داشته باشد. تنها بومی بودن در زبان – بهترین حالت وجه اول – برای آموزش بهینه کافی نیست. در ارتباط با آموزش زبان این تحصیلات حداقل باید شامل آشنایی با مقدمات آموزش و پرورش، جامعه شناسی، روان­شناسی آموزشی، مکاتب زبان­شناسی عمومی، و اصول و روش های آموزش زبان باشد. اشتباه نشود، من بر این باور نیستم که چنین تحصیلاتی به ­طور مستقیم در کلاس درس یا در آموزش کارایی دارد، بلکه بر این باور هستم که این تحصیلات دید و نگرشی به معلم می دهد که می تواند دنیای معلمی و نقش خود را در آن دنیا تعریف کند و بشناسد. هیچ یک از دو وجهی که در بالا به آن­ها اشاره شد معلم را به تنهایی به اصطلاح باسواد نمی کند. برای کارایی این دو وجه، وجه سوم لازم است. من این وجه را در دو عبارت خلاصه می کنم:

شوق آموختن در هر دو معنی یاد دادن و یاد گرفتن، و استفاده بهینه از فرصت های تجربه آموزی


گزیده ای از گفت گوی با جناب آقای دکتر جلیل بانان صادقیان، متخصص در زبان شناسی کاربردی و استاد بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی

منبع/ مجله رشد آموزش زبان، شماره 101، زمستان 1390


1-Communicative (Language) Teaching Approach





طبقه بندی: آموزش و روش های یادگیری، متد ها و روش ها،
برچسب ها: معلم باسواد، معلم بی سواد، معلم با تجربه، اصول معلمی، تدریس زبان انگلیسی، آموزش تعامل محور، communicative language teaching، تعامل با دانش آموز،
[ یکشنبه 25 دی 1390 ] [ 11:02 ب.ظ ] [ M Amin ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

سلام...زبان ابزاری است اجتماعی در جهت هر چه بیشتر نزدیک ساختن انسان ها به یکدیگر و زبان دوم بابی است برای ساختن من جدید درون خود و کشف حقایقی که تاکنون بدان دست نیافته ایم!



آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :


فروش بک لینکطراحی سایت